20 februari 2018

Politiek debat Seniorenraad

De Seniorenraad hield op 20 februari een politiek debat in De Linde, waarbij alle lijsttrekkers mochten reageren op drie vooraf geformuleerde stellingen. Was u niet aanwezig tijdens deze bijeenkomst, of wilt u onze antwoorden nog eens nalezen? Hieronder ziet u onze reactie op de drie stellingen.

Zorg voor mensen met dementie

Door de veranderingen in het zorgstelsel moeten mensen met dementie langer thuis blijven wonen en mantelzorgers langer zorg verlenen. De samenleving wordt in toenemende mate geconfronteerd met oudere mensen met dementie.

Stelling 1: De Etten-Leurse politiek heeft weinig op met dementerende ouderen.

Dat klopt! Geen van de partijen heeft in zijn verkiezingsprogramma iets gezegd over dementerende ouderen. Ook de PvdA niet. Net zoals we niets gezegd hebben over Parkinson of andere verschrikkelijke ziekten. Waar de PvdA wél wat over gezegd heeft, is dat we willen werken aan de gezondheid van onze inwoners. Naast een erfelijke factor, speelt ook een ongezonde leefstijl een rol bij het krijgen van dementie. We weten van meer ziektes dat dat het geval is. Zoals bijvoorbeeld obesitas bij kinderen. Deze ziekten kosten de samenleving niet alleen enorm veel geld, maar veroorzaken ook onnoemelijk veel menselijk leed. Dat moeten we met elkaar zien te doorbreken. Onder andere daarom wil de PvdA het bewegen in Etten-Leur laagdrempelig en aantrekkelijk maken. Niet door de contributie van sportverenigingen voor 55+ te subsidiëren. Maar door het wandelen en fietsen in en buiten de bebouwde kom aantrekkelijk te maken. Zodat men eerder de fiets pakt of te voet naar de markt gaat dan nu het geval is.

Dat levert niets op voor de mensen die nu met dementie te maken hebben, zij die het hebben en de mantelzorgers. We mogen hen niet vergeten. Alleenstaanden met dementie moeten goed in de gaten gehouden en geholpen worden. Daarvoor organiseren wij de wijkzorg en die moet daarvoor nog een verbeteringsslag maken. Daar gaat de PvdA op sturen. De mantelzorgers verdienen ook onze aandacht. Een jaarlijkse cadeaubon of een ontspanningsdag is niet genoeg. Regelmatig contact met de wijkzorg moet duidelijk maken wat de behoefte aan hulp is. Is dat een keer per maand een dag vrij voor de mantelzorger, of is dat dagelijkse hulp bij de verzorging van de partner? Maatwerk dus. De PvdA wil daar op sturen en daar hebben we wel hulp bij nodig, uw hulp!

Langer thuis wonen

Mensen blijven steeds langer in hun huis wonen, ook al is dit ongeschikt geworden. Deels omdat zij dit zelf willen, deels omdat het niet meer mogelijk is naar ander woonvormen uit te wijken. Veel senioren raken in een isolement omdat er te weinig mogelijkheden zijn hun eigen huis te verlaten, waardoor het lastig wordt deel te nemen aan activiteiten. Als ze hun woning verlaten, moeten ze oppassen omdat de voetpaden slecht begaanbaar zijn.

Stelling 2: De Etten-Leurse politiek is zich niet voldoende bewust van de huisvestings- en veiligheidsproblemen van ouderen in de nabije toekomst.

Er zijn volgens de PvdA twee doelgroepen in Etten-Leur die tekort worden gedaan als het gaat om huisvesting. Dat zijn de senioren in de toekomst en nu de groep jongeren die bij hun ouders proberen weg te komen. Voor die laatste groep wordt al jaren te weinig gedaan. Daar hebben we in ons verkiezingsprogramma ook wat over gezegd.

Een groot aantal senioren hebben in de afgelopen jaren over het algemeen wél zelf voor geschikte huisvesting kunnen zorgen. Het begint nu te knijpen omdat mensen ouder worden en langer zelfstandig moeten blijven wonen. Dat is aan de ene kant natuurlijk prachtig. Maar aan de andere kant; ouderdom komt met gebreken. In ons verkiezingsprogramma hebben we daarover opgenomen dat we aandacht hebben voor vereenzaming en sociaal isolement. Andere woonvormen kunnen een oplossing bieden om dat tegen te gaan, zoals bijvoorbeeld in een Knarrenhof. Maar ook met het inzetten van het wijkteam en vrijwilligers moeten we mensen uit hun isolement halen en houden.

De PvdA wil wel dat we het project ‘Langer thuis in eigen huis’ voortzetten en daarvoor willen we onder meer een ruim aandeel grondgebonden seniorenwoningen realiseren, met de inbreng van senioren bij de bouw ervan. Wij willen met hen het gesprek voeren waar voor hen de behoefte ligt. Dat de voetpaden in Etten-Leur veilig moeten zijn is voor ons zo vanzelfsprekend, dat we er niets over hebben opgenomen. Wel hebben we goede straatverlichting opgenomen om de veiligheid te vergroten.

Werkloosheid onder ouderen

De werkloosheid onder de groep 55-jarigen tot AOW-leeftijd  bedraagt ruim 40% van het totaal aantal werkzoekenden. In deze leeftijdsgroep tellen we 485** werkzoekenden op een totaal van 1198 werkzoekenden in onze gemeente. **stand november 2017

Stelling 3: De Etten-Leurse politiek laat de werkloze 55-plussers in de kou staan.

Nederland is één van de meest welvarende landen in de wereld, zo ook in Europa. We hebben in vergelijking met veel andere landen een goed en duur sociaal zekerheidsstelsel en relatief hoge lonen. Voor veel Oost- en Zuid-Europese collega’s is dit welvaartsklimaat dan ook aantrekkelijk om in te werken. Doordat Europa uitgaat van een ‘open arbeidsmarkt’ hebben we te maken met concurrentie van goedkope arbeidskrachten. Dit maakt het voor onder andere 55-plussers extra lastig om aan het werk te komen. Veel mensen die hun baan in de crisis zijn kwijtgeraakt, zijn in een uitkering beland en hebben een achterstand opgelopen op de arbeidsmarkt. Ons sociale zekerheidsstelsel staat daarmee onder druk. We moeten ons realiseren dat dit niet van zelfsprekend zo door kan gaan.

Nu de werkgelegenheid aantrekt, moeten uitkeringsgerechtigden alle kansen pakken om weer aan het werk te komen. En soms moeten we ook genoegen nemen met werk dat als minder wenselijk of passend wordt ervaren. Van werkgevers wordt ook een bijdrage verwacht: het waarderen van ervaring en niet altijd gaan voor de goedkoopste oplossing.

De PvdA wil onze inwoners hierbij een steun in de rug bieden en heeft daartoe in de afgelopen periode al pogingen ondernomen. Wij wilden bijvoorbeeld dat bij alle gemeentelijke aanbestedingen één van de voorwaarden zou zijn dat de groep van werknemers voor 10% zou bestaan uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waaronder dus ook 55-plussers. Alle grote steden én de landelijke overheid passen deze zogenaamde ‘Return on Investment’ al toe. Wij kregen met ons voorstel echter geen van de partijen van de coalitie – CDA, APB, D66 – in deze gedachte mee.

Om de leeftijdsgroepen die het moeilijkste aan een baan kunnen komen een steun in de rug te bieden, hebben we het concept ‘Return on Investment’ voor jongeren onder de 27 jaar en voor ouderen boven de 50 jaar opgenomen in ons verkiezingsprogramma.