3. Betaalbare woonruimte voor jongeren

Jongeren die het ouderlijk huis willen verlaten, kunnen maar moeilijk een betaalbare woning vinden en verdienen vaak niet genoeg voor het afsluiten van een hypotheek. Voor hen willen we oplossingen zoeken.

Tiny houses

Om de woningnood onder jongeren op te lossen, willen we onderzoeken of experimentele woonvormen, zoals tiny houses, een oplossing kunnen zijn. Deze zijn bij uitstek geschikt voor jongeren die graag op eigen benen willen staan, maar voor wie dat nu niet haalbaar is. We zien deze tiny houses overigens echt als een tijdelijke oplossing, waarvoor een maximale huurtermijn wordt vastgesteld om de doorstroming te bevorderen. De tiny houses hoeven niet op A-locaties in de gemeente te komen: ze kunnen wat ons betreft op minder gewilde plekken worden gebouwd.

Langere termijn

Wanneer in de toekomst blijkt dat het probleem (deels) is opgelost, kunnen de tiny houses wellicht worden vervangen door meer permanente bouw. Ook kan er op de langere termijn worden gedacht aan andere oplossingen, bijvoorbeeld het ombouwen van geschikte bedrijfspanden of kantoorruimtes naar woonruimte. Voor de doelgroep die inmiddels wel voldoende verdient voor een hypotheek zou de starterslening nieuw leven ingeblazen kunnen worden.

Ga terug