1. Echt betaalbaar wonen

We nemen de regie in handen als het gaat om wonen in Etten-Leur.

We grijpen als gemeente in de woningmarkt in en gaan zelf en samen met Alwel betaalbaar, duurzaam en slim bouwen. Dat kan goedkoper, want de gemeente hoeft geen winst te maken. Zo bouwen we sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen.

Beleggers en opkopers van woningen worden geweerd.

We kiezen voor een beter doordacht doelgroepenbeleid. Verschillende soorten huishoudens vragen om verschillende woonvormen.

Jongeren moeten in Etten-Leur kunnen blijven wonen. Tiny Houses, kantoorpanden, doorstroom naar een passende woning, levensloopbestendig, het gaat allemaal deel uitmaken van het actieve woonplan.

We bouwen voor nu en voor de toekomst!

2. Klimaatverandering actief tegengaan

Het klimaat verandert. We moeten ons aanpassen aan hevigere regenbuien en grotere hitte en droogte.

Dat doen we door de stad te vergroenen. Zo houden we water vast voor als we het nodig hebben, en kan het teveel aan water gemakkelijker weg.

Zorgen voor de toekomstige generaties kan niet zonder het verminderen van CO2-uitstoot en gebruik van fossiele brandstoffen. In 2035 worden we als gemeente energieneutraal. We gaan zo snel mogelijk van het aardgas af. En we helpen inwoners hun woning te verduurzamen.

Als het aan ons ligt, wordt Etten-Leur voorloper op het gebied van circulair en klimaatneutraal leven. Lokale bedrijven die circulair willen gaan werken, krijgen de ruimte voor innovatieve projecten. Of voor nevenactiviteiten, zoals het ontwikkelen van biologische bedrijfsvormen en het gebruik van de boerderij voor bijvoorbeeld kampeerterrein, winkel of zorgboerderij.

3. Iedereen doet mee

Het maakt niet uit hoeveel geld iemand heeft, waar iemand in gelooft, van wie iemand houdt of hoe iemand eruit ziet.

Iedereen doet mee. Iedereen mag er zijn. Dat betekent ook dat iedereen het recht heeft op gelijke mogelijkheden.

Inwoners krijgen ondersteuning bij schuldenproblematiek en het zoeken naar passende mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

We maken ondersteunende voorzieningen voor kinderen die opgroeien in armoede. Het gaat daarbij ook om kinderen van wie de ouders nét een te hoog inkomen hebben. Iedereen die hulp nodig heeft van de gemeente, weet deze hulp gemakkelijk te vinden.

Informatie wordt in begrijpelijke taal aangeboden. De gemeente is toegankelijk en betrouwbaar.

4. Volksgezondheid voorop

Voorkomen is beter dan genezen. Deze uitdrukking geldt nog steeds en wordt zelfs steeds belangrijker.

We zetten stevig in op sport en beweging. Schoolzwemmen (diploma A) gaat deel uitmaken van de basiseducatie.

Waar een gebied opnieuw wordt ingericht, zorgen we dat er vrij liggende fiets- en wandelpaden worden aangelegd van en naar het centrum en tussen de wijken. Zo wordt fietsen en wandelen aantrekkelijker en veiliger.

De coronapandemie heeft vele kinderen en jongeren lichamelijk en geestelijk flink op achterstand gesteld. Jeugdzorg en onderwijs krijgt prioriteit, ook wat betreft het beschikbaar stellen van gelden voor de geestelijke zorg.

Eenzaamheid kan voor inwoners een groot probleem zijn, verergerd door de pandemie. Ouderen lopen het hoogste risico in een sociaal isolement te raken. Wijkgebouwen, brede scholen en sportverenigingen worden aangemoedigd een rol te spelen bij het organiseren van ontmoetingsmomenten en activiteiten.

5. Liefde voor kunst & cultuur

We gaan voor een toekomst vol kunst en cultuur. Het bestaande culturele aanbod in Etten-Leur wordt in stand gehouden en waar wenselijk uitgebreid. De Nobelaer heeft na het betrekken van de nieuwbouw tijd nodig om zich goed te ontplooien tot het maatschappelijk cultureel centrum waarvoor het is bedoeld. Daarom gaan we in de komende raadsperiode hier niet op bezuinigen.

De culturele voorzieningen, met name de muziekschool en bibliotheek, blijven voor iedereen betaalbaar en toegankelijk. De Coronacrisis heeft de kunst- en cultuureducatie, de lokale musea en het verenigingsleven zwaar geraakt. De gemeenteraad evalueert en actualiseert de bestaande Cultuurvisie en kijkt waar de komende raadsperiode extra ondersteuning nodig is. Geestelijke armoede is immers ook armoede.

6. Groen, sociaal en duurzaam

Blije bijen, een toekomstbestendig afvalplan en een MEC.

Openbaar groen in onze gemeente wordt in principe behouden. We houden bij het onderhoud rekening met biodiversiteit, door minder te maaien en meer bloemen te zaaien. Ook afspraken met imkers, agrariërs en ondernemers dragen bij aan het verbeteren van de biodiversiteit. We zetten subsidie op groene daken, die de stad verkoelen en regenwater vasthouden.

We voeren omgekeerde afvalinzameling in. Plastic, papier en gft worden thuis opgehaald en restafval moet worden weggebracht. We zetten in op hergebruik en maken waar mogelijk circulair leven voor de inwoners, ondernemers, supermarkten en producenten gemakkelijker.

Megastallen, varkensflats en dergelijke zijn niet welkom. Gestreefd wordt naar het stimuleren van biologische agrarische bedrijven.

Belangstelling voor het welzijn van dieren moet je leren. In een gemeente met de omvang van Etten-Leur hoort een kinderboerderij. Wij zien mogelijkheden als de kinderboerderij wordt gecombineerd met milieu- en natuureducatie.

7. Behouden wat goed is

Onze gemeente heeft een levendig centrum en een hoog voorzieningenniveau. Onze openbare ruimte is netjes verzorgd, er zijn vele verenigingen en de gemeentelijke lasten zijn relatief laag. Wij vinden het belangrijk om de voorzieningen op peil te houden en de gemeentelijke heffingen en belastingen laag. Zo blijft Etten-Leur voor iedereen leefbaar en prettig​.