’22-’26 – 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Huidige en toekomstige inwoners vragen om een gevarieerd woningaanbod. Leefbaarheid, behoud van openbaar groen en zorg voor flora en fauna zijn leidend.

Huisvesting
Wij willen dat de woningcorporatie(s) voldoende sociale huurwoningen bouwen. Als uitgangspunt bij grote nieuwe projecten geldt de regel: minimaal 40% sociale- en 40% middeldure huurwoningen. We streven ernaar dat deze verdeling in het totale huurbestand wordt bereikt.

Op nieuwbouwlocaties en bij herstructurering heeft gemengd bouwen de voorkeur. Er wordt gebouwd voor verschillende bevolkings- en inkomensgroepen, met een goede mix van sociale woningbouw en duurdere woningen. Bewoners en wijkverenigingen worden blijvend bij het opstellen van wijk-ontwikkelplannen betrokken. Vereenvoudiging van regelgeving en procedures is hiervoor een voorwaarde.

Er wordt een actief doelgroepenbeleid ontwikkeld. De wachtlijst voor een sociale huurwoning is veel te lang. Vooral jongeren vinden heel moeilijk een huur- of koopwoning. Er worden blijvend scherpe prestatieafspraken gemaakt met de woningcorporatie(s). Hiervoor is meer flexibiliteit in woonvormen en doorstroming op de woningmarkt nodig. Wij willen ruimte binnen het gemeentelijk beleid voor verschillende woonvormen zoals Tiny houses, Knarrenhof, en de mogelijkheid om hoger dan 4 woonlagen te bouwen, zodat de binnenstedelijke ruimte optimaal ingezet wordt.

Wij vinden dat mensen die zelfstandig willen blijven wonen daar de mogelijkheid voor moeten krijgen. Het is nodig om in samenwerking met de woningcorporatie(s) voldoende geschikte woningen en woonvormen te hebben voor deze groep. Levensloopbestendige woningen (koop of huur) vormen de basis voor een toekomst waarin men lang in de vertrouwde omgeving kan blijven wonen. Het aanbod van seniorenwoningen wordt uitgebreid.

De gemeente zorgt samen met de woningcorporatie(s) voor de realisatie van vernieuwende woonconcepten voor bijzondere doelgroepen (bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapten of mensen met psychiatrische problematiek).

We willen kunnen beschikken over een vast bestand aan tijdelijke woningen en woonvormen voor spoedzoekers, als bijvoorbeeld statushouders en studenten. Leegstaande kantoor- of andere bedrijfsgebouwen kunnen daarvoor geschikt gemaakt worden.

De woningmarkt wordt beschermd tegen opkopers en beleggers door het invoeren van een anti-speculatiebeding. Voor verkochte en nieuwgebouwde woningen onder een bepaald bedrag gaat een zelfbewoningsplicht gelden voor de duur van bepaalde periode.

De betaalbaarheid van de woningmarkt staat onder druk. De gemeente gaat zelf de rol van ontwikkelaar van sociale koopwoningen op zich nemen, koopt grond aan en laat in opdracht bouwen. Op deze manier kan goedkoper worden gebouwd.

De ambities voor duurzaamheid op het gebied van wonen en bouwen moeten omhoog.
In de komende raadsperiode staat het bouwen en wonen landelijk en lokaal in het teken van warmtetransitie en klimaatadaptatie. Dat vraagt om beleid dat zorgt voor duurzaam opgewekte energie, voor gebouwen die bijdragen aan de lokale biodiversiteit (natuurinclusief bouwen) en voor hergebruik van materialen waar het kan (cradle-to-cradle bouwen).

Via de gemeente zijn duurzaamheidsleningen, onder aantrekkelijke voorwaarden, af te sluiten. Deze kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden voor het isoleren van de eigen woning en duurzame maatregelen zoals aanschaf zonnepanelen en warmtepomp.

Waar mogelijk wordt gekozen voor nul-op-de-meter-woningen. Een nul-op-de-meter-woning is een woning die evenveel energie opwekt als nodig is voor huis en huishouden, of meer. Dat kan door de woning beter te isoleren, slimme installaties en eigen energieopwekking door bijvoorbeeld zonnepanelen. Het stroomoverschot wordt aan het net terug geleverd en aan het eind van het jaar staat de energiemeter op nul. Het renoveren van een woning naar nul-op-de-meter is een grote stap en kan een flinke investering met zich meebrengen. De gemeente zet zich blijvend in om samen met DuurSaam Etten-Leur eigenaren die willen komen tot een nul-op-de-meter-woning te stimuleren en te adviseren bij dergelijke initiatieven. Zij geeft zelf het goede voorbeeld door het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen.

Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Volgens prognoses stijgt het inwoneraantal van Etten-Leur naar 45.250 inwoners in 2026. Deze groei dient in eerste instantie binnenstedelijk opgevangen te worden, waarbij de leefbaarheid, behoud van openbaar groen en zorg voor flora en fauna leidend zijn.

Buitenstedelijk gaan we eerst de nieuwe wijk Hoge Haansberg ontwikkelen. We vinden het belangrijk dat de inbreng van inwoners meegenomen wordt bij grootschalige woningbouwontwikkelingen. Wij zijn geen voorstander van grootschalige woningbouwontwikkelingen aan de Lage Vaartkant.

Om het karakter van Etten-Leur te behouden worden monumentale gebouwen en monumentaal groen goed beschermd. De lijst ‘Beschermde Bomen’ wordt samen met inwoners en natuurorganisaties geactualiseerd.

Er is in de regio een overaanbod van kantoorlocaties en de vraag ernaar neemt af. We willen het aantal kantoormeters terugdringen en terughoudend zijn bij het plannen van nieuwe. Nieuwe bedrijfsterreinen worden regionaal ontwikkeld. In onze gemeente worden de bedrijfsterreinen niet verder uitgebreid.

Leegstand en verpaupering in de gemeente wordt voorkomen, in samenwerking met de eigenaren, betrokken instanties en (regio)partners. Vrijvallende of open locaties worden snel voorzien van een goede bestemming. Bij voorkeur door tijdelijke inrichting met groen, ingezaaid met veldbloemen ten behoeve van de bijenstand en als vrije en veilige speelgelegenheid voor kinderen.

De bebouwing op of rondom de boerenerven wordt steeds intensiever. Dit maakt het noodzakelijk deze gebouwen zorgvuldig in te passen. Dit kan bijvoorbeeld door een goede beplanting, die aansluit op de omgeving en de bedrijfsvoering niet hindert. Het landelijk inpassen van kassen, stallen, teelt-ondersteunende voorzieningen en dergelijke wordt beter geregeld dan nu het geval is. Als opvang van hulpbehoevende familieleden op het eigen bouwblok gewenst is, dan maakt de gemeente het plaatsen van een tijdelijke woonunit mogelijk.

In Etten-Leur is geen ruimte voor nieuwe of uitbreiding van de huidige bedrijven met intensieve veeteelt. De volksgezondheid en het dierenwelzijn staan voor ons voorop. De land- en tuinbouw krijgt voldoende mogelijkheden om zich duurzaam te ontwikkelen. Hierbij denken wij aan innovatieve biologische bedrijfsvormen. Of aan verbreding van de land- en tuinbouw door het opwekken van duurzame energie. Of door nevenactiviteiten, zoals verkoop aan huis, zorg aanbieden op de boerderij, onder voorwaarden kamperen bij de boer en andere activiteiten die passend zijn in het buitengebied.

Voor de glastuinbouw houden wij vast aan de uitgangspunten van de huidige beleidsnota. Wij blijven voorstander van verdere clustering, ook in regionaal verband. Daar waar zich mogelijkheden voordoen tot het beëindigen van glastuinbouw, buiten de daarvoor aangewezen clustergebieden, zijn wij bereid de bestemming daarop aan te passen.