’22-’26 – 4. Onderwijs

We investeren als gemeente extra in kinderen als we zien dat dit nodig is.

Sommige kinderen hebben bij aanvang van de basisschool een taal- of ontwikkelingsachterstand. Ouders/verzorgers worden aangespoord deze kinderen deel te laten nemen aan de vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en betrokken te zijn bij de school en het onderwijs. Om te zorgen dat ook kinderen van bijvoorbeeld statushouders of arbeidsmigranten geen onderwijsachterstand oplopen, zet de gemeente voor deze groep actief in op vroeg- en voorschoolse educatie.

Als gevolg van de coronapandemie hebben vele leerlingen leervertraging opgelopen. Ook heeft de crisis vaak invloed gehad op hun mentale welzijn en motivatie om te leren. Dit geldt met name voor leerlingen in een kwetsbare situatie. In de komende jaren is het van belang dat we met de gelden die ervoor beschikbaar zijn gesteld deze leerlingen ondersteunen. Jeugdzorg, onderwijs en ouders/verzorgers werken daarbij nauw samen.

De gemeente zet zich actief in om vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen. Wie leerplichtig is, zit op school of volgt een leerwerktraject. Al op de basisschool kan ziekteverzuim een indicator zijn dat een leerling later op de middelbare school steeds minder goed mee kan komen. De gemeente moet basisscholen daarom stimuleren om de verzuimregistratie beter te regelen. Hier is een goede aansluiting op de zorg van belang, zodat vroegtijdig kan worden ingegrepen als het fout dreigt te gaan.

Op school en na school zijn voldoende sport- en speelvoorzieningen beschikbaar voor kinderen. Schoolzwemmen is noodzakelijke basiseducatie (diploma A) van een kind. Hiervoor zijn structureel voldoende middelen en faciliteiten beschikbaar.

De gemeente zet de daarvoor beschikbare middelen in om te zorgen dat schoolgebouwen blijven voldoen aan de eisen van deze tijd. Daarbij gaat het niet alleen om de fysieke kwaliteit van een gebouw, maar ook om bijvoorbeeld de luchtkwaliteit in de ruimtes waarin leerlingen en personeel veel tijd doorbrengen. Zolang de gemeente verantwoordelijk is voor de schoolgebouwen moeten kwaliteit en veiligheid geborgd zijn.

We gaan in overleg met het primair onderwijs over de mogelijkheid om vakleerkrachten in te zetten voor vakken zoals muziek, lichamelijke opvoeding en creatieve vakken. Op deze manier wordt de druk op het onderwijs verlicht en wordt de kwaliteit van het onderwijs verhoogd.

De gemeente stimuleert scholen om de provinciale subsidies te benutten voor het inrichten van groene schoolpleinen. Als deze subsidies er vanuit de provincie niet zijn, dan stelt de gemeente een eigen plan op voor financiering om alle schoolpleinen in Etten-Leur te vergroenen of te voorzien met een schooltuin.