’22-’26 – 2. Verkeer, vervoer en waterstaat

De infrastructuur van Etten-Leur kan en moet beter. Er wordt meer ingezet op openbaar vervoer en versterking van de fietsinfrastructuur.

Fietsen en lopen
We zetten in op actieve mobiliteit. Dat betekent vaker de auto laten staan en kiezen voor de fiets, de benenwagen of het openbaar vervoer. We richten de openbare ruimte zo in dat de fiets pakken of wandelen aantrekkelijker wordt. Bijvoorbeeld door het toevoegen van meer groen en door prioriteit te geven aan het onderhoud van fietspaden en trottoirs. We kijken ook naar mogelijkheden om in Etten-Leur fietsstraten aan te leggen, waar auto’s te gast zijn.
Waar de infrastructuur vernieuwd moet worden, wordt rekening gehouden met milieuvriendelijke manieren van mobiliteit.

Fietsers krijgen in de beleidsplannen voorrang. Er wordt een nieuw fietsstructuurplan gemaakt, met daarin meer vrij liggende doorgaande fietsroutes. Voet- en fietspaden zijn ruim en veilig met voldoende veilige oversteekplaatsen. Er worden initiatieven genomen om nieuwe fietssnelwegen aan te leggen, zoals die tussen Etten-Leur en Breda.

‘Op voeten en fietsen naar school’ moet het motto zijn. We vinden dat ouders hun kinderen met de fiets of te voet naar school moeten brengen. Dat zorgt voor minder verkeersdrukte rondom scholen en is goed voor de gezondheid van kinderen. De verkeersveiligheid in de buurt van scholen heeft hoge prioriteit.

In de herziening van de Markt willen we de kop van de Markt, in elk geval rond de Moeierboom, autovrij maken.

De verkeersafwikkeling wordt verbeterd. Nog steeds bestaande gevaarlijke situaties worden als eerste aangepakt. De aanrijroutes en -tijden van de hulpdiensten hebben daarbij altijd prioriteit. We verbeteren de afstemming van de verkeerslichten voor fietsers en wandelaars. Bij vervanging van de verkeerslichten schaffen we moderne verlichting aan, liefst met regensensoren, zodat fietsers en wandelaars eerder aan de beurt zijn.

Wijkbussen
Het Wijkbusproject wordt voortgezet en in overleg met gebruikers worden de routes up-to-date gehouden en indien noodzakelijk aangepast aan nieuwe eisen en omstandigheden. Er is voldoende vraagafhankelijk vervoer beschikbaar, zodat op die manier ook sociaal isolement zo goed mogelijk voorkomen wordt en zelfredzaamheid wordt bevorderd.

Rondweg en vrachtverkeer
Om de bebouwde kern van de gemeente te ontlasten, met name in Etten-Leur Noord, moet er een rondweg komen. Hierbij wordt de schade aan de natuur en het buitengebied zoveel als mogelijk beperkt. We willen graag de optie onderzoeken om een weg aan te leggen tussen de Hoevenseweg (N640) en de Zevenbergseweg (N389), zodat zowel de Concordialaan als de Rijsdijk worden ontlast.

We vinden het belangrijk dat er voldoende veilige vrachtwagenparkeerplaatsen zijn, met voldoende faciliteiten, die geen overlast veroorzaken voor de directe omgeving.

Om vrachtverkeer te verminderen binnen de bebouwde kom van de gemeente, onderzoeken we de mogelijkheid van logistieke hubs aan de rand van de gemeente. Hier kunnen grote vrachtwagens die toeleveren aan winkels en supermarkten hun goederen overladen in kleinere, minder belastende wagens. Deze hubs kunnen ook gebruikt worden als pick-up-points voor pakketdiensten, zodat we ook het aantal bestelbusjes in we wijken verminderen.

Duurzame mobiliteit
Er worden, gelukkig, steeds meer elektrische auto’s verkocht in Nederland. Daarom breidt de gemeente het aantal oplaadpalen in het openbaar gebied sterk uit. Meer gemeentelijke parkeerplaatsen moeten worden voorzien van oplaadpalen voor elektrische auto’s. We willen dat de gemeente hiervoor desgewenst financiële middelen beschikbaar stelt.

De gemeente stelt een visie op voor duurzame mobiliteit. Hierin worden ambities weggelegd voor de dekking en spreiding van oplaadpalen voor zowel elektrische auto’s als elektrische fietsen. In die visie wordt ruimte gemaakt voor de mogelijkheid van waterstof-auto’s.

We onderzoeken de mogelijkheid van ‘groen parkeren’. Met groen parkeren wordt bedoeld het aanleggen van parkeerplaatsen speciaal voor elektrische auto’s. Hierop kan gratis, of tegen een gereduceerd tarief, worden geparkeerd met een elektrische auto.

Vervoer gevaarlijke stoffen
De hoeveelheid gevaarlijke stoffen die over het treinspoor van Etten-Leur raast, blijft toenemen. Dit vinden wij onverantwoord. Daarom trekken we samen met omliggende gemeenten op om hiertegen maatregelen te nemen. Gezamenlijk streven we ernaar om dit onderwerp op de politieke agenda in Den Haag te krijgen en te houden.

Waterstaat
Waar mogelijk wordt natuurlijke waterberging mogelijk gemaakt, zodat regenwater in de bodem geïnfiltreerd kan worden. Landelijke projecten zoals Operatie Steenbreek, of ‘tegelwippen’ worden in onze gemeente ingezet. Bewoners worden gestimuleerd hun tuinen zo groen mogelijk te maken. Op die manier wordt in de zomer meteen de temperatuurstijging in de stad getemperd en wordt fijnstof afgevangen.