Vragen aan college over jeugdzorg
Etten-Leur, 28 mei 2021
Geacht college,
Afgelopen week zijn de fractiespecialisten voor het sociaal domein in opdracht van het college door ambtenaren bijgepraat over de uitvoering van de Jeugdzorg en de WMO in onze gemeente. Aanleiding waren de vragen die het CDA en de PvdA hebben gesteld aan de accountant voor de controle van de jaarstukken 2020.
Er werd o.a. aangegeven dat waar wij als gemeente gespecialiseerde hulp voor de jeugd inkopen, de hulpverleners te kampen hebben met wachttijden. Met name voor geestelijke gezondheidszorg. Ook werd duidelijk dat ons eigen loket Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) een wachttijd kent van 2½ tot 3 maanden, afhankelijk van de zorgvraag die gesteld wordt. Tijdens die bijeenkomst hebben wij onze zorgen daarover uitgesproken. De diverse ambtelijke woordvoerders gaven aan dat er al geschakeld wordt op extra fte (hoeveel? → 1,5 fte). Maar dat het even zal duren voordat deze extra inzet te zien zal zijn in het teruglopen van de wachttijden.
De PvdA heeft voor u de volgende vragen:
- Wat vindt het college een acceptabele wachttijd en hoe en wanneer gaat u dat bereiken?
- Om welke soort problemen gaat het als jongeren 3 maanden moeten wachten?
- Bent u met de PvdA van mening dat een wachttijd van 3 maanden de problematiek waarmee jongeren kampen, kan verergeren, wat kan leiden tot het moeten inzetten van complexere en dus duurdere zorg? Welke maatregelen neemt het college op korte en lange termijn om te voorkomen dat jongeren en hun omgeving als gevolg van een wachttijd van 3 maanden geconfronteerd worden met een nog complexere problematiek?
- Kunt u in beeld brengen welke prioriteiten u stelt bij welke soort problemen, om welke soort problemen gaat het dan concreet? Welke wachttijden horen daarbij? Welke risico’s lopen jongeren met een hulpvraag en hoe worden deze risico’s beheerst?
In afwachting van uw reactie die wij zullen gebruiken voor de behandeling van de Kadernota,
hoogachtend,
PvdA Etten-Leur
Hans Wierema