10 januari 2022

Nr9 Jetze van der Ham

Jetze van der Ham is de nummer 9 op onze kandidatenlijst! Hij is 42 jaar en intussen al 25 jaar actief in de politiek:

Voor mij is politiek niet een rol die je speelt, is raadslid niet een functie die je vervult. Voor mij is politiek de uiting van wie je bent. Dat betekent dat het betoog dat je houdt ook in andere levenskeuzes tot uiting komt. Onze wens om in een energieneutrale woning te willen wonen konden we niet vervullen in Breda. In Etten-Leur vonden we in 2017 een nul-op-de-meter woning in De Streek. In eerste instantie kozen we vooral voor het huis, maar al snel schoten we wortel in Etten-Leur en deden we actief mee bij de IVN, de rugbyclub, de scouting en – natuurlijk – GroenLinks. Toen de gemeenteraad een participatienetwerk Sociaal Domein met grote ambities in het leven riep, was ik enthousiast: ik heb met plezier drie jaar in de procesgroep gezeten. Toen de gemeenteraad de ambities met het participatienetwerk een andere richting gaf, heb ik ervoor gekozen geen tweede termijn beschikbaar te zijn: ik merkte dat mijn oude vraag (luisteren we wel naar de mensen waar we het over hebben?) weer aan de orde kwam. Ik stelde me beschikbaar voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022.

Vanuit de GroenLinks-fractie in de gemeenteraad van Etten-Leur kan ik mijn visie op deze sturing meegeven in de besluiten die door de raad worden gemaakt. In ons verkiezingsprogramma vertellen we hoe Etten-Leur socialer en groener kan worden. Een thema waar ik de komende raadsperiode graag mee aan het werk ga is de energietransitie. Niet alleen is dit een enorme infrastructurele operatie, het is ook het herverdelingsvraagstuk van kapitaal en inkomen bij uitstek van onze generatie. Ook uw CV-ketel moet de deur uit, maar wie gaat dat betalen? Hoe gaan we om met situaties die niet rendabel zijn – en hoe houden we mobiliteit betaalbaar terwijl we overstappen op nieuwe techniek? We hebben een enorme klus te klaren. De gemeenteraad heeft een grote uitdaging om dit samen met de inwoners in banen te leiden. Ik lever daar graag mijn bijdrage aan met mijn visie, kennis en ervaring. Tijd om aan de slag te gaan!