14 maart 2022

KSE Jongerendebat

Ook jongeren verdienen een stem in Etten-Leur! Vandaag vond daarom het jongerendebat plaats waarbij leerlingen van de KSE kennis maakten met de lokale politiek en al hun vragen mochten afvuren op de lijsttrekkers. Een leuke, spannende en soms vurige middag die ons het belang van representatie toont en laat zien dat wij trots mogen zijn op de betrokkenheid van onze jongeren! Wij delen een aantal highlights met jullie.

De belangrijkste punten:

1. Wij zien ‘jongeren onder de 18’ niet als één doelgroep. Belangen zijn in deze enorme leeftijdscategorie veel te verschillend. Om erachter te komen wat leeft onder de jongeren moet je niet tegen de jongeren praten, maar MET ze. Laat ze meebeslissen!
  2. Etten-Leur voorop in de energietransitie? YES! We moeten dúrven en leren om een goede toekomst te creëren.
  3. Bij het veiliger maken van de wegen moeten we luisteren naar de inwoners, want zij weten het het beste. De gemeente moet doen wat mogelijk is, zoals fietsstraten invoeren.
  4. Om tijdens de wooncrisis onze jongeren een plek te bieden in Etten-Leur moeten we creatief zijn. Kantoorpanden ombouwen tot studio’s of studentenkamers. Alle opties moeten benut worden.