9 januari 2022

Fijnstofmetingen

Een fijnstofmeting klinkt al snel als een stoffig onderwerp, maar niets is minder waar.

Vanaf deze week zet de provincie Noord-Brabant mobiele meetstations in om de luchtkwaliteit in onze leefomgeving te meten. Dat Etten-Leur onderdeel is geworden van dit project hoort ons niet te verbazen. Met de korte afstand tot de A58 en bedrijventerrein Vosdonk valt de uitstoot van flink wat fijnstof en stikstofdioxide niet te ontkennen.

Als GroenLinks Partij van de Arbeid Etten-Leur nemen wij dit probleem enorm serieus. We willen immers allemaal dat onze kinderen in een veilige omgeving opgroeien, niet in een land waar nog steeds ieder jaar tussen de 7.000 en 12.000 mensen sterven door de gevolgen van fijnstof-emissie. Daarom hebben we voorafgaand aan de provinciale metingen het heft in eigen handen genomen. Door het organiseren van een cursus fijnstofmeters bouwen afgelopen december is onze kleine stad al een tiental meters rijker.

Dankzij deze vrijwilligers kunnen we aantoonbaar maken hoe het ervoor staat met de luchtkwaliteit in onze leefomgeving, wat van groot belang is voor bestuurlijke besluiten. Zo kunnen we ons hard maken om bedrijven hun uitstoot terug te laten dringen of besluiten om op een bepaalde plek wel/niet te bouwen.

Wilt u hieraan bijdragen door uw eigen fijnstofmeter met ons te bouwen? Zo verandert dit stoffige onderwerp in een gezellige middag/avond die bijdraagt aan een goede gezondheid voor iedereen in Etten-Leur. Aanmelden kan nog altijd. Stuur ons gerust een bericht.

Bent u benieuwd geworden naar de metingen in uw eigen omgeving? Klik hier om alle metingen live te volgen.