15 november 2017

Begrotingsbehandeling 6 november

Voorzitter,
Allereerst onze hartelijke dank aan de ambtenaren die onze vragen met veel geduld en professionaliteit hebben beantwoord.

Dit jaar is er geen overschot bij de 2e berap. We komen structureel een miljoen tekort, maar lopen dat in de komende jaren weer in. Geen reden voor ongerustheid is ons verzekerd, en daar moeten we dan maar op vertrouwen… of niet?

Wat ons wel opvalt is dat er dit jaar, zoals wij het noemen, veel geld op de plank blijft liggen. We noemen zo een enkel bedrag, bijvoorbeeld:

  • 675.000 aan extra gelden voor WMO en Jeugd, waar niets mee is gedaan.(volgens ons bezoek aan Surplus waar geklaagd werd over tekort aan geld om projecten uit te voeren)
  • 42.000 extra gelden voor VVE, niets mee gedaan
  • 106.000 niet uitvoeren elektronische identiteit en basisregistratie
  • 109.000 niet oppakken Bestemmingsplan Buitengebied
  • 390.000 niet uitgevoerde rioleringswerkzaamheden
  • 155.000 niet uitgevoerde werkzaamheden om de openbare gebouwen toegankelijker te maken
  • 123.000 niet verzilverde PGB-budgetten
  • 84.000 niet opgehaalde bijzondere bijstand

Voorzitter, er zijn er nog meer, maar wij krijgen de indruk dat door het behalen van de taakstelling op de bedrijfsvoering er nog al wat geld en dus werk blijft liggen. Als dat werkelijk het geval is, dan zouden wij toch graag de mening van het college kennen over deze gang van zaken. Want dan zou blijken dat het middel erger is dan de pijn. En wie kan precies melden wat daarvan de consequenties zijn voor onze bewoners? Is een eerste signaal dan de brief die wij op 18 oktober mochten ontvangen waarin het college een verhoging van de WOZ aankondigt op een tijdstip dat de begroting en de belastingverordeningen nog moeten worden vastgesteld?

Wat ons ook zeer tegenvalt is dat het college de helft van de gedane toezeggingen bij de behandeling van de Kadernota niet is nagekomen. Door deze toezeggingen zijn diverse moties en amendementen ingetrokken. Moeten wij dan toch maar weer terug naar het oude systeem, waar een motie of amendement altijd werd ingediend, hoeveel de wethouder/portefeuillehouder ook beloofde?

Wij noemen hier:
Financien:

  • de notitie reclamezuilen

Sociale zaken:

  • het beloofde gesprek over geldstromen Sociaal Domein vindt plaats na de behandeling van de begroting (heel behulpzaam),
  • onderzoek rekenkamer naar armoedebeleid wordt 5 dagen voor deze vergadering aangeboden,
  • evaluatie Brede Scholen is nog niet bekend,
  • Meedenkvoorziening voor Surplus en Avoord kan niet worden gecontroleerd.
  • De 18-/18+ regeling wordt via een brief afgedaan, in het bijlagenboek kan men lezen dat er op uitvoeringsniveau er al mee is begonnen, maar de beloofde nadere informatie ontbreekt.

Ruimtelijke ontwikkeling/Openbare werken:

  • gesprekken over bebouwing GGZ terrein,
  • onderzoek bijgebouwen tot 250 m2 nog geen bericht,
  • woningbouw opgave zou in beeld gebracht worden
  • duidelijkheid over industrieterreinen moet heel snel komen, wil die de raad nog bereiken in 2017

Voorzitter, hoe moet dat verder? Leggen we alles op het bordje van de nieuwe raad? Dragen wij onze zaken over met een miljoen tekort, zoveel toegezegde zaken niet afgehandeld (want 2017 is bij het vaststellen van deze begroting al in de maand november en dus nog 6 weken te gaan en de periode tot de nieuwe raad is nog geen half jaar).

Heeft het college hiervoor een goede verklaring of gaan we met het schaamrood op de kaken onze zaken overdragen aan de nieuwe Raad en college?

Tot zover in 1e termijn.

Fractie PvdA