9 februari 2022

Motie Schone Luchtakkoord

“Een schone lucht, wie kan daar nou tegen zijn?”

Maandagavond 7 februari dienden we een motie in: ‘Deelname aan het Schone Luchtakkoord’. Zodat we als gemeente méér doen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Door bijvoorbeeld verkeersdoorstroom te bevorderen of de uitstoot van veehouderijen te verkleinen. Toch is actie om de lucht die we inademen schoner te krijgen volgens een meerderheid van de gemeenteraad niet nodig. Enkel D66 steunde onze motie.

De meerderheid van de fracties stemde helaas tegen de motie met argumenten dat het de gemeente geld gaat kosten en andere gemeenten om ons heen doen het ook niet. De motie werd zelfs luchtfietserij genoemd. Wij vinden het geen luchtfietserij, omdat het gaat over ieders gezondheid!

Wethouder Van Aert gaf aan dat hij de consequenties niet kon overzien en raadde de motie daarom af. Dat is gek, want het college ontving in 2020 al een brief van het ministerie over het Schone Luchtakkoord. Toen al had de wethouder kunnen uitzoeken wat dit voor de gemeente betekent. Sterker nog, aansluiten bij het akkoord zorgt er ook nog eens voor dat de gemeente 50% van de kosten van activiteiten die de luchtkwaliteit verbeteren vanuit het Rijk vergoed kan krijgen. Het zou daarmee dus niet alleen goed zijn voor de gezondheid, maar ook nog eens van de portemonnee van de gemeente.

Volgens een peiling van BNdeStem vindt twee derde wél dat de gemeente zich bij dit Schone Luchtakkoord zou moeten aansluiten:

Vind jij net als wij dat gemeente Etten-Leur méér moet doen voor schone lucht? Stem dan op 16 maart GroenLinks Partij van de Arbeid.

Onze gezondheid is ons wat waard!