Door Webmaster op 3 februari 2024

Teun Vermeulen (1932-2024)

Ons bereikte het verdrietige nieuws dat Teun Vermeulen op 3 januari is overleden en dat in besloten kring van hem afscheid is genomen. Hij heeft voor Etten-Leur veel betekend. Daar mogen we hem dankbaar voor zijn.

Op de rouwkaart staat een roosje en de tekst:

Zo bescheiden als je hebt geleefd,

zo bescheiden ben je gestorven

Teun was vele jaren actief in en voor de lokale PvdA. Als raadslid en als wethouder. En ook nadat hij zich uit het actieve politieke leven had teruggetrokken, bleef hij zijn PvdA-fractie kritisch volgen en gevraagd en ongevraagd van advies dienen.

Beroemd waren zijn briefjes, ik heb er een bewaard. Op 29 oktober 2008, Teun was intussen 76, stuurde hij ons een artikel over de PvdA in Zwolle:

Ook toen al waren we lokaal met allerhande lapmiddelen bezig mensen die van (te) weinig moesten rondkomen in de benen te houden. Omdat ook toen al het kabinet geen trek had in structureel armoedebeleid, en liever 50 miljoen euro vrijmaakte voor incidenteel beleid. Het was tijdens kabinet Balkenende IV (CDA, PvdA, CU) en we hadden enorme last van een economische crisis. Ook toen al hadden wij als lokale PvdA het woord ‘bestaanszekerheid’ met koeienletters in ons eigen verkiezingsprogramma staan.

Dat briefje was Teun ten voeten uit. We konden hem melden dat wij dat voorstel voor die eindejaarsuitkering zelf ook al hadden gedaan. Of het werd aangenomen zou ik moeten nakijken. Daar heb ik geen actieve herinnering meer aan. Wel dat Teun altijd weer op die ene vraag bleef terugkomen: hoe het komt dat in een welvarend land als Nederland onze kabinetten armoede nooit structureel aanpakken. Ik denk dat hij het zeer eens zou zijn geweest met dit nog steeds actuele rapport van De Sociale Alliantie. Laten we het lezen om hem te eren:

Arme mensen geholpen; armoede niet opgelost

Clara Legêne

Foto’s genomen op 31 maart 2006. Links Hannie Aalders-Priem.

Foto ledenvergadering PvdA, 15 maart 2006. Rechts Ad Heijdens en Ben van de Heijden.