9 november 2015

Willem Witteveenlezing 26 november in Den Bosch

Om het denken en leven van oud PvdA-senator Willem Witteveen blijvend te herinneren, organiseren het Erasmusfestival en Tilburg University op 26 november in Den Bosch de Willem Witteveenlezing.

De lezing wordt uitgesproken door mr. Klaas de Vries, voormalig minister van Binnenlandse Zaken en collega van Witteveen in de Eerste Kamer. Willem Witteveen kwam vorig jaar om het leven bij de ramp met vlucht MH17.

Klaas de Vries PvdA

Klaas de Vries zal spreken over de toestand van onze democratische rechtsstaat. Nederlanders zijn verknocht aan de democratie, maar hebben weinig op met het functioneren van de democratische instellingen. Politieke partijen raken veel leden kwijt en de kiezersgunst fluctueert als nooit tevoren.

Wat betekent dit voor de bestuurbaarheid van het land? Hebben de burgers voldoende invloed op de richting van het regeringsbeleid of wordt die bepaald door een kleine groep partijprominenten? Waar ligt de politieke macht? Welke rol speelt het parlementaire debat? Wat is nodig om de democratisch rechtsstaat beter te laten functioneren?

Willem Witteveen was een bekend lid van de PvdA in Brabant. Hij woonde in Breda en was lid van de lokale PvdA-afdeling daar. Witteveen was sinds 15 januari 2013 lid van de Eerste Kamer en was daar woordvoerder Justitie en Binnenlandse Zaken. Ook was hij voorzitter van de commissie voor Buitenlandse Zaken. Hij was eerder lid van de eerste Kamer van 1999 tot 2007. Ook was Willem sinds 1990 hoogleraar rechtstheorie en retorica aan de Universiteit van Tilburg.

Aanmelden:
Willem Witteveen-lezing

Locatie:
Theater aan de Parade, ’s-Hertogenbosch

Programma:

20.00-20.15 uur Inloop Theater aan de Parade
20.15-20.20 uur Opening door Ans Buys (voorzitter Erasmus Festival Brabant) en prof.mr. Corien Prins (Decaan Tilburg Law School)
20.20-21.10 uur Willem Witteveen-lezing door mr. Klaas de Vries
21.20-21.40 uur Muzikaal intermezzo
21.40-21.50 uur Afsluiting door Commissaris van de Koning van Noord-Brabant, Wim van de Donk
21.50-22.30 uur Gelegenheid tot napraten