5 september 2014

Wisseling van de wacht

Henk Leenders wordt lid Tweede Kamer, Stijn Smeulders wordt de nieuwe fractievoorzitter

‘s-Hertogenbosch – Vorige week werd bekend dat Kamerlid Mariëtte Hamer voorzitter wordt van de SER. Zij vertrekt per 9 september aanstaande uit de Tweede Kamer. Henk Leenders, fractievoorzitter van de PvdA in de Provinciale Staten van Noord-Brabant, is de eerste opvolger op de kieslijst en hij heeft aangegeven de plaats in de Tweede Kamer te accepteren. Hij wordt op 10 september aanstaande beëdigd. Henk Leenders zal stoppen als fractievoorzitter en als lid van Provinciale Staten in Noord-Brabant. Hij neemt op 3 oktober a.s. afscheid in de eerstvolgende vergadering van Provinciale Staten.

Stijn Smeulders, de huidige vice-fractievoorzitter, is door de fractie van de PvdA gekozen als nieuwe fractievoorzitter. De functie vice-fractievoorzitter wordt overgenomen door Driek van Griensven uit Berkel-Enschot. Tine van de Weyer uit Tilburg zal op 3 oktober als nieuw lid van Provinciale Staten worden beëdigd.

Ook over de portefeuilleverdeling heeft de fractie van de PvdA een besluit genomen. Annegien Wijnands neemt de portefeuille economie en bestuur over van Henk Leenders en wordt lid van de commissie Economische Zaken en Bestuur. Tine van de Weyer gaat zich bezighouden met cultuur en samenleving en zal lid tot deze commissie toetreden.