9 december 2015

PvdA vernieuwt ingrijpend de ledendemocratie

Wilde je als PvdA-lid in het verleden invloed uitoefenen op het landelijke beleid, dan moest je ervoor zorgen dat jouw afgevaardigde op het PvdA-congres jouw zaak bepleitte. Hoewel dat systeem in de praktijk goed werkte, bieden de digitale middelen nieuwe mogelijkheden. PvdA-leden kunnen vanaf nu directe invloed uitoefenen op de koers van de partij.

Om dat technisch mogelijk te maken is een digitaal platform opgezet. Hier kan ieder individueel PvdA-lid vanaf nu zelf moties indienen, deze met andere platformbezoekers bediscussiëren en er steun voor vergaren. Op het digitale platform kunnen leden nu dus individueel direct inhoudelijke bijdragen leveren aan het partijcongres.

De PvdA is een van de eerste Nederlandse politieke partijen die op deze manier een online voorbereiding aanbiedt voor haar congres, toegankelijk voor alle leden. Hoe een en ander in zijn werk gaat, is te zien op dit filmpje:

Tijdpad voor het congres van 13 februari 2016

• Alle leden kunnen online een motie indienen; deze worden wel zoals gebruikelijk getoetst op toelaatbaarheid (t/m 13 december 2015).
  • Alle leden kunnen online steun geven aan een motie (t/m 13 december 2015)
  • De moties met meer dan 100 steunbetuigingen worden in ‘het ledenpanel (een digitale enquête) aan alle leden voorgelegd (20 december – 4 januari)
  • Leden kunnen aangeven of ze voor of tegen die moties zijn (20 december – 4 januari)
  • Het Presidium selecteert op basis van deze meningspeiling welke moties op het Congres bediscussieerd gaan worden en welke hamerstukken zijn (5-17 januari)