5 maart 2018

Groen Links kiest de makkelijkste weg!

Onder de kop “Asfaltplannen zijn onwenselijk” in BN/De Stem en “GroenLinks verzet zich tegen wegen door de natuur” in De Bode maakt GL er zich vanaf met oplossingen als hoogwaardig openbaar vervoer en het stimuleren van fietsen tussen woon-werkbestemmingen. De VVD spreekt in haar programma over een oostelijke rondweg met spoortunnel.

De PvdA pleit voor onderzoek waarvan deze genoemde oplossingen een deel van de mogelijke uitkomsten zouden kunnen zijn. De PvdA is ook geen voorstander van alleen maar meer asfalt of een spoortunnel. Net zo goed dat het stimuleren van meer fietsen het probleem niet oplost, geldt dat ook voor meer asfalt en een tunnel. Het is een illusie dat één van de genoemde oplossingen er voor gaat zorgen dat onderstaande knelpunten definitief tot het verleden gaan behoren. De PvdA gelooft in een pakket aan maatregelen. Een pakket dat niet alleen door onze gemeente gedragen kan worden. We zullen daar andere partners, zoals de provincie bij nodig hebben. Onderzoek en vervolgens beleid, mét inspraak zodat alle voors- en tegens in beeld komen. Daar staat de PvdA voor.

De PvdA neemt afstand van de suggestie dat wij een natuurgebied als Kelsdonk zouden willen opofferen om verkeer doorheen te leiden. PvdA-leden zijn intensief betrokken geweest bij de aanleg van het Laarzenpad en weten heel goed wat de betekenis en waarde van dit gebied is. Laat daar geen misverstand over bestaan.

De volgende knelpunten doen zich voor:

1. Het verkeer dat vanaf Zevenbergen naar Hoeven en Roosendaal wil, gaat nu over de Rijsdijk, Statenlaan en een deel van de Concordialaan, passeert basisschol Den Overkant en gaat over in de Hoevenseweg;
  2. Het verkeer van Schoenmakershoek dat naar de snelweg A58 wil gaat of over de Pottenbakkersstraat, Vijfhuizenweg, kruist het spoor en vervolgt over de Lage Vaartkant naar de Oostpoort;
  3. Of gaat over Plantijnlaan, kruist dan het spoor bij het Schoonhout, naar de Bredaseweg en de Oostpoort;
  4. Om deze knelpunten te ontlopen ontstaat er op diverse plekken sluipverkeer binnen en buiten de bebouwde kom;
  5. En in de genoemde gevallen op andere tijdstippen ook in de tegengestelde richtingen.