Door op 25 december 2016

Feestdagen

Zoals ieder jaar in december vieren we weer de geboorte van Jezus (of hebben gewoon een goed excuus om veel te veel te eten en drinken met familie en vrienden) en kijken we terug op het afgelopen jaar.

Dit jaar was er een om niet snel te vergeten. In de hemel is een legendarisch muziekfestival begonnen met op het programma onder andere David Bowie, Glen Frey van the Eagles, Prince en Leonard Cohen. Helaas zullen we ze op aarde moeten missen.

Dit was ook het bewijs waarom we voorzichtig om moeten gaan met referenda. Voor zijn eigen politieke gewin. Inmiddels oud-premier Cameron vond het een goed idee om via het referendum zijn eigen positie te verstevigen. Immers, zo was zijn idee, als het volk achter zijn idee stond om in de EU te blijven en hem daarmee de steun zou geven die hij zocht, dan konden Euro-sceptische bedreigingen als Nigel Farage hem geen pijn meer doen.
Helaas had hij zijn tegenstanders onderschat en daarmee het Engelse belang in handen gelegd van kundige populisten die precies weten hoe ze de stemmers naar hun hand kunnen zetten.

Als we het over populisten hebben en het kundig winnen van stemmen met hard schreeuwen dan mogen we de Presidentsverkiezingen in de VS ook niet onbenoemd laten. Donald Trump kwam weg met de meest seksistische en discriminerende opmerkingen.
Vrouwen, immigranten en eigenlijk iedereen die hem kritisch aansprak kon een ordinaire tirade krijgen die je normaal alleen te horen krijgt in de meest foute kroegen in de late uurtjes van de dronken stamgast die op het punt staat naar buiten gegooid te worden door de beveiliging.
Kennelijk is dat niveau genoeg voor de Amerikanen om hem als machtigste leider in de wereld te kiezen.

Wat mij betreft toch een nieuw dieptepunt in de geschiedenis. Laten we het alsjeblieft komend jaar niet herhalen in Nederland. Het is zeker dat we 2016 in diverse geschiedenisboeken en documenten terug gaan vinden.

We waren erbij.
Soms was het angstig, zeker met de groeiende dreiging van aanslagen. Maar als ik het jaar kort moet beschrijven is het denk ik hectisch en verrassend.

Als voorzitter van de PvdA afdeling Etten-Leur wil ik de fractie bedanken voor hun inzet in 2016. May, Hans en Jeffrey hebben ook dit jaar gesproken met hun sociale hart en zich ingezet voor een Etten-Leur waar niemand buiten de boot hoeft te vallen.
Dit zullen ze ook komend jaar doen en daar ben ik erg trots op.
Ik wens iedereen een gezond en succesvol 2017!