Door op 13 maart 2014

Bernd.

Het begon er al mee dat mijn Bernd niet netjes door mijn brievenbus was gegleden, maar ergens aan was blijven haken. En vlak voor de voordeur op de oprit was gevallen. Ik stapte bovenop Clasien, toen ik de deur uitging. De bezorger had kennelijk haast gehad met bezorgen. Dus nu heb ik een Bernd met een snee in zijn neus.

Vervolgens begreep ik heel lang niet wat ik nou precies had gekregen. Eerst dacht ik dat het een luxe glossy van de VVD was. Maar het woord VVD komt niet voor op de cover. Ook het voorwoord is niet van de VVD, maar van een bedrijf uit Zierikzee. Dat zich inzet voor het imago van de klant. Maar wie is dan de klant? Bernd? “We gaan samen met de klant voor resultaat. Zijn resultaat!” ronkt het imagobedrijf. Dan zal het Bernd wel zijn.

Dus net toen ik dacht dat de Bernd over het imago van Bernd gaat, bleek het over een van zijn auto’s te gaan. Ik las dat zijn oude auto – of toch Bernd zelf? – zijn tijd ooit ver vooruit was. En één brok karakter heeft. En eigenzinnig, maar voor alles stijlvol is. Ja, dan moet het toch over zijn auto gaan, besloot ik.

Ik las nieuwsgierig verder. Het ging over passie. Maar net toen ik meende te begrijpen dat Bernd de loftrompet stak over het bedrijfsleven, en hoe mooi het is ondernemer te zijn, deed hij ineens een oproep aan jonge ondernemers vooral niet het bedrijfsleven in te gaan, maar “de verantwoordelijkheid van een bestuurlijke functie op je te nemen. Daar zou het bestuur van de overheid beter van worden.”

Nou is Bernd zelf bij mijn weten al van alles geweest, maar geen ondernemer. Als hij vindt dat ‘het bestuur van de overheid’ er beter van wordt als er meer echte ondernemers achter het stuur zitten, dan kunnen mensen denk ik toch beter op de lijsttrekker van de PvdA stemmen. Hans Wierema weet als ondernemer namelijk alles van ondernemen. Maar dat terzijde.

Verder is zo’n glossy blad, met zijn dikke bladzijden, natuurlijk niet erg milieuvriendelijk. Het milieu zelf komt in de glossy ook nergens voor. In het VVD-verkiezingsprogramma trouwens ook niet (behalve als het winst oplevert). De VVD heeft mij energie willen bezorgen met “de tomeloze energie van Bernd”. Maar ik vraag me wat treurig af hoeveel energie die Bernd ons heeft gekost. Terwijl we intussen toch over iets heel innovatiefs beschikken: het internet. En is dat echt een gloeilamp? En moet het trouwens niet ‘brengt energie’ zijn?

Nou ja, het is een mooi blaadje, die Bernd. En het mocht kennelijk wat kosten. Betaald door ondernemers die – naar ik aanneem – hopen dat de VVD het in Etten-Leur voor het zeggen krijgt, of dat zij het zelf als raadslid / ondernemer voor het zeggen krijgen. Altijd open, transparant en eerlijk over hun eigenbelang, die VVD van ons. Ik mag dat wel.

Bernd.