Door op 6 april 2017

Imagine… The World turns Dark, Green, Viral and Glocal!

Wereldwijde ontwikkelingen zorgen ervoor dat onze maatschappij verandert. Naar de toekomst toe liggen er complexe vraagstukken op onderwerpen als:

• radicalisering, veiligheid en terrorisme (Dark)
  • klimaatverandering en duurzaamheid (Green)
  • digitalisering en informatie- & communicatietechnologie (Viral)
  • tegenstellingen tussen mondialisering en decentralisatie (Glocal)

Politiek en overheid spelen hierin een grote rol. Om na te denken over wat deze toekomst voor het openbaar bestuur betekent, kwamen op 30 maart 2017 ruim 650 jonge ambtenaren in Breda bijeen op de Jonge Ambtenarendag. Dit is een jaarlijks terugkerende dag die wordt georganiseerd door en voor jonge ambtenaren. Zelf was ik als commissielid een jaar lang betrokken bij de logistieke organisatie van deze dag.

Ajouad El Miloudi, Ellen Daniels Fotografie

Gedurende 44 workshop- en 10 excursieronden werden toekomstscenario’s behandeld die het werk van de jonge ambtenaar gaan beïnvloeden. Het dagprogramma werd onder begeleiding van Tv-presentator Ajouad El Miloudi van de KRO-NCRV afgewerkt. Als afsluiter van de dag vertelde staatssecretaris Klaas Dijkhoff over zijn confrontatie met de vluchtelingentoestroom en de dilemma’s waarmee hij op dit thema worstelde als jonge politicus. Ook Burgemeester Paul Depla van de gemeente Breda kwam een kijkje nemen in de toekomstige wereld van de overheid.

Klaas Dijkhoff

Om een goede impressie te krijgen van de stad Breda werden de workshops verspreid over diverse locaties in de binnenstad: het Chassé Theater, het Stadskantoor, het Stadhuis van Breda, Avans Hogeschool, de Lutherse Kerk, de Nieuwe Veste en zeven cafés. Naast inhoudelijke behandeling van de thema’s werd een ‘speeddate’ georganiseerd met Belgische jonge ambtenaren en debatteerden de jonge Brabantse politici Martijn de Kort (PvdA), Arend Meijer (D66) en Rick Zagers (VVD) met elkaar over de toekomst van Nederland. Daarnaast vonden excursies plaats naar de Koninklijke Militaire Academie, de Brandweer, het Haveneiland, een DJ-Workshop en in het riool van Breda.

Paul Depla

Al deze workshops, excursies en locaties zijn in een tijdsbestek van een jaar binnengehaald en/of vastgelegd. Daar komt bij dat nagedacht moest worden over onder andere promotie, inschrijvingen, gastsprekers, het dagprogramma, een draaiboek, faciliteiten en vervoer. Dit alles is gerealiseerd door een groep van 20 jonge ambtenaren uit verschillende delen van het land die op vrijwillige basis met elkaar de samenwerking zijn aangegaan. Op 30 maart zijn wij in de uitvoering van de dag ondersteund door 60 vrijwilligers afkomstig van de opleiding Bestuurskunde op Avans Hogeschool.

Ellen Daniels Fotografie

Het mooie van vrijwilligerswerk vind ik dat een groep mensen uit eigen beweging en met een positieve grondhouding bij elkaar komt om een gezamenlijk doel te realiseren. De kracht van onze organisatie is dat we door deze positieve grondhouding bereid waren om veel werk te verzetten en daar waar nodig voor elkaar de gaten dicht te lopen. Het is de basis waardoor we als collectief erin zijn geslaagd om een inspirerende en goed georganiseerde dag af te leveren. Het heeft mij een unieke ervaring, een nieuw netwerk en een bevredigend gevoel opgeleverd.

Waar ben je naar op zoek?